همه چیز در مورد ناودانی سنگین
به یکی از مقاطع فولادی که ازلحاظ مشخصات ظاهر شبیه حروف U لاتین است ناودانی میگویند. ناودانیها در مجموعه گروه پروفیلها قرار میگیرند که از سه طریق تولیدی نورد گرم، نورد سرد، همچنین پرسی ساخته و به بازار عرضه میشوند. در بخش صنایع ساختمانسازی همیشه از انواع مجموعهها پروفیل استفادههای زیادی میشود. پروفیل بهگونهای که جزء پرکاربردترین اجزای ساختوساز در صنعت ساختمانسازی است. ناودانیها بر اساس طول بال و مشخصات ظاهری به دستههای مختلف تقسیم میشوند. ناودانیها بهطورکلی به دودسته تقسیم میشوند که در این بخش میخواهیم، اطلاعاتی در مورد ناودانی سنگین به شما بدهیم. آبکاری گالوانیزه گرم اصفهان
ناودانی سنگین چیست؟
ازنظر تشخیص وزن ناودانی سنگین بر اساس کاربرد و ویژگی در هنگام استفاده باید گفت که وزن و ابعاد ناودانی در یک جدول کاملاً مشخص به اسم جدول اشتعال وجود دارد که بر اساس مشخصات جدول میتوانید آنها را سفارش دهید. استانداردهای وزن ناودانی باید بهطور دقیق با جدول مهندسی برابری کند. ناودانیهای سنگین که بانام ناودانی UNP نیز شناخته میشود، بهنوعی ناودانی وارداتی هستند که بیشتر خریداران آنها را بهعنوان ناودانی اروپایی میشناسند.
ناودانیهای اروپایی ازنظر وزنی کاملاً با ناودانیهای تولیدی در ایران تفاوت داشته، همچنین سنگینتر هستند. کاربرد اصلی ناودانی سنگین در صنایعی که پروژهای مهم و بزرگ دارند استفاده میشود. پروفیلها درون ناودانی ضخامت زیادی دارند که باعث سنگینوزن شدت ناودانیها شدهاند. سایزهای ناودانی سنگین یا همان UNP بهطور تغییر بین ۴۰ تا ۴۰۰ تا است که از کشورهای اروپای یا گاهی از کشور ترکیه وارد کشور ما میشوند.
فرآیند تولید ناودانی سنگین
با پیشرفت فناوریهای جدید، امروزه دیگر نحوه تولید ناودانی به سه دسته کلی تقسیمشده است. هرکدام از این فرایندهای تولید ناودانی یک توضیح بهخصوص دارند، اما جالب است بدانید که ناودانی پرسی روند تولیدی کاملاً شبیه به نبشی پرسی دارند، به بیان سادهتر یعنی این دو مقطع فولادی بهواسطه دستگاههای پرس شکل دادهشده و کاملاً اورجینال از خط تولید عبور میکنند و احتیاجی به دستگاه پرس ندارند. در فرایند تولیدی ناودانی به روشهای نورد گرم و سرد نیز فرایند تولید کاملاً به کمک فرآوریهای جدید تولید میشود؛ لیکن به یاد داشته باشید که ناودانی کاملاً از روند تولیدی نبشی پیروی میکند که این دو پروفیل فقط در بخش سطح مقطعی باهم متفاوت میباشند.
اگر بخواهیم بهطور دقیق تفاوتها را بیان کنیم، باید به سطح مقطع ناودانی به شکل حروف لاتین U و یا حروف لاتین C هستند که تمامی این سطح بستگی به میزان انحنا و درجه خمیدگی ورق اشاره دارد. در حالیکه بیشتر سطح مقطع نبشی فقط به شکل حروف لاتین L هستند و همین دو اختلاف باعث شده است که تفاوتهایی در کاربرد و ویژگی فیزیکی و مکانیکی این دو پروفیل ایجاد شود.
تولید ناودانی گرم
درروش تولید ناودانی گرم در بخش اول فولاد با حرارتی که جذب میکند از ابتدا شکل اصلی خود را حفظ کرده و برای کارایی، ضخامت آن کم خواهد شد و به طول آن اضافه میشود. ناودان روند نورد گرم بهطورمعمول مرحله نورد گرم را مانند سایر مقاطع فولادی طی کردهاند. در این مرحله درجه حرارت ۹۲۰۰ درجه سلسیوس یا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد است؛ اما این نکته بسیار در میزان کیفیت ناودانی تأثیرگذار است که ناودانی فولاد بهسرعت بعد از حرارت دیدن سرد میشود.
تولید ناودانی سرد
ناودانی تولیدشده از طریق روش نورد سرد بهطورکلی همان مراحل نورد گرم را که طی میکنند، اما در این تفاوت که پس از گذر از مرحله تولید فولاد بهآرامی با دمای اتاق سرد میشود. پس میتوان نتیجه گرفت که ناودانی با روند تولیدی نورد سرد کیفیت و مرغوبیت بیشتری نسبت به ناودانی تولیدشده در فرایند نورد گرم است. لازم به ذکر هست که در این فرآیند تولید ناودانی تلورانسهای موردنظر در ابعاد درگیری تولید شوند و درنتیجه درجه کیفیت و دقت در سایز و ابعاد آن کاملاً مختلف بوده و بر اساس نیاز خریداران هست.
تولید ناودانی مشبک
این نوع پروفیل در تولیدات ناودانیهای که دارای مشخصات ظاهری متفاوت هستند کارایی دارند. مشخصات ظاهری ناودانی تولیدشده به شکل مشبک دارای یک سری سوراخ یا شبکه در قسمت جان وبالهای پروفیل هستند که به آنها ناودانی مشبک دار میگویند. این نوع ناودانی کارایی مهمی نیز در سازههای سبک ولی محکم فولادی دارند. بیشتر این نوع ناودانی را به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت با ورق گالوانیزه میسازند که سوراخهای قسمت جان و بال او باعث میشود که وزن هرکدام از ناودانیها بهشدت کم باشند. از این قطعه ناودانی مشبک درروند ساخت قفسههای محکم فولادی استفادهشده و این قفسهها بهشدت ازنظر وزنی سبک هستند، همچنین به هر دو روش نورد گرم و سرد نیز قابل ساخت میباشند.
کاربرد ناودانی سنگین
ناودانی سنگین نیز مانند ناودانی سبک بسیار کاربردهای مهم و متنوعی دارند، برای مثال موارد زیر چند نمونه از کاربرد ناودانی سنگین میباشند.
• بهصورت جفت یا تکی در بادبندها کاربرد دارد
•در فرم دهی قوطی در ستون سازه کاربرد دارد.
• در ساخت خرپاها به کار میرود.
•بهصورت کاملاً تأکید و دوبله در ساخت تیرها استفاده مناسبی دارند.
جدول اشتعال ناودانی سنگین
همانطور که در بخشهای تعریفی ناودانی سنگین گفتهشده، این پروفیل بر اساس یک سری استانداردهای جهانی دارای یک جدول ثابت به نام جدول اشتعال هست. در این جدول اشتال یکسری نکات مهم و مشخصه لازم از ناودانیها ذکرشده است، اگر بخواهیم به تعدادی از مشخصات ناودانی در این جدول اشارهکنیم موارد زیر نمونههای مختصری از آن میباشند.
- اطلاعات مساحت سطح ناودانی
- ابعاد سایزهای مختلف بال و طول ناودانی
- شعاع انحلال ناودانی با جزییات وزن
هرکدام از موارد موجود در جدول اشتعال بر اساس یک سری استانداردهای مخصوص محصول ناودانی آلمانی طراحیشده است؛ البته که این جدول در مواردی میتواند موردنیاز باشد که شما برای ساخت سازه خود به چند نوع سایز متفاوت از ناودانی نیاز خواهید داشت. لازم است که با توجه به مشخصات و ویژگیهای هرکدام یکی از نمونه ناودانیها را نسبت به سایر محصولات دیگر انتخاب کنید.
منبع: www.hot-galvanized.ir